Η κατασκευή του άρχισε το 1924 και ολοκληρώθηκε με την κατασκευή του καμπαναριού το 1952.
Για την οικοδόμησή του χρησιμοποιήθηκαν πολύτιμα υλικά του τόπου μεταξύ των οποίων και τα μάρμαρα που μεταφέρθηκαν από το «Μάρμαρο», έναν όρμο στα ανατολικά των Οινουσσών όπου φημολογείται ότι υπήρχε αρχαίος ναός.
Φιλοτεχνήθηκε από Χιώτες αγιογράφους ενώ οι κινητές του εικόνες προέρχονται κυρίως από τάματα καραβοκύρηδων και εφοπλιστικών οικογενειών.
Ο επισκέπτης του παίρνει μια σαφή εικόνα της μεγάλης ναυτικής παράδοσης του ακριτικού νησιού.
Εκτίθενται στον κυρίως εκθεσιακό χώρο 22 πίνακες του μεγάλου λαϊκού ζωγράφου Αριστείδη Γλύκα.
Επίσης εκτίθενται μισομόντελα ατμόπλοιων των αρχών του 19ου αιώνα και άλλα αξιόλογα ναυτικά αντικείμενα όπως ο Φάρος του 1864, εξάντες, διόπτρες κτλ.
Στην αίθουσα Αντωνίου Λαιμού μπορεί κανείς να θαυμάσει μια σπάνια ανά τον κόσμο συλλογή από πολύτιμα μοντέλα άλλων Γάλλων αιχμαλώτων των Ναπολεόντειων Πολέμων.
Τα μοντέλα αυτά από ελεφαντόδοντο (φίλντισι, έβενο, κέρατα)φιλοτεχνήθηκαν στα κάτεργα της Αγγλίας από τους παραπάνω αιχμαλώτους.
Ο μακαριστός πατήρ Ξενοφών, κατά κόσμον Πανάγος, υιός του Διαμαντή Ιωάννη Πατέρα, μετά τις εγκύκλιες σπουδές του ακολούθησε το ναυτικό επάγγελμα. Στην αρχή ναύτης και στη συνέχεια καπετάνιος.
Εργάσθηκε ως καπετάνιος μέχρι το 1939 οπότε κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και συγκεκριμένα την 3η Οκτωβρίου 1939 το ατμόπλοιο ״ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ״ στο οποίο υπηρετούσε ως πλοίαρχο τορπιλίσθηκε από τους Γερμανούς και διασώθηκε μαζί με όλο το πλήρωμά του.
Η μακαριστή Μαρία Μυρτιδιώτισσα μοναχή, πρώτη καθηγουμένη της Μονής, θυγατέρα του Δημητρίου Αντ. Λαιμού και σύζυγος του Πανάγου Πατέρα από το 1931.
Η αγιογράφηση του Καθολικού της Ιεράς Μονής είναι έργο του μακαριστού αγιογράφου Φώτη Κόντογλου.
Η Μονή από την ίδρυσή της ακολουθεί το πάτριο (παλαιό) εορτολόγιο και το τυπικό του Αγίου Σάββα και εορτάζει δύο φορές το χρόνο, την 25η Μαρτίου τον Ευαγγελισμό και την 15η Αυγούστου την Κοίμηση της Θεοτόκου.
Οι αδελφές ασχολούνται με διάφορα διακονήματα, κυρίως δε με αγιογραφία, χρυσοκέντημα ιερών εικόνων, πλεκτική και ιερορραπτική.